Eind 2024 is er door de KVAN (Koninklijke Vereniging Archivarissen Nederland) een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening van archiefdiensten in ons land. Dit onderzoek, de Kwaliteitsmonitor Dienstverlening onder archieven, wordt om de paar jaar gehouden. Tientallen archieven in Nederland doen hieraan mee, waardoor het mogelijk is om de scores te vergelijken. Bijna 150 mensen namen in 2024 deel aan het onderzoek over onze eigen dienstverlening. Met de waardering die we daaruit kregen zijn we heel tevreden. Bij het algemene oordeel werd het Streekarchief Midden-Holland gewaardeerd met een 8,4. Een cijfer waarmee het op de derde plaats eindige van alle andere onderzochte archiefdiensten in Nederland!
Ruim 50% van de respondenten geeft aan het archief vanuit hobby/plezier te bezoeken, bijna 24 % doet dat voor werk. Ongeveer 20 % doet stamboom- en familieonderzoek, 30% komt langs voor een inzage van een bouwtekening en bijna 40% doet historisch onderzoek. De gemiddelde leeftijd van onze bezoekers is lager dan in andere Nederlandse archieven. Ruim 20% is jonger dan 50 jaar, in de rest van Nederland is dit slechts 12%.
Onze website wordt met een 8.0 gewaardeerd. Dit is een mooi cijfer en hoger dan het Nederlandse gemiddelde van 7,8%. Maar er zijn toch nog wel wat wensen om de website te verbeteren. We zijn bezig met een nieuw archiefbeheersysteem en dit zal ook veranderingen én verbeteringen brengen voor de website. Onze bezoekers zien dat er de afgelopen jaren al veel verbeterd is aan de website en dat het aantal digitale en doorzoekbare bestanden ook groeit. En er zijn meer verbeterpunten opgemerkt, waarmee we komende tijd aan de slag gaan. Zo kan de doorzoekbaarheid van onze website makkelijker worden gemaakt en geven een aantal gebruikers aan dat er behoefte is aan instructies voor het doen van archiefonderzoek.
Onze medewerkers werden gewaardeerd met een 9,0 (gemiddeld 8,7), wat we een hele fijne score vinden. Hun vriendelijkheid, deskundigheid en dienstverlening worden meerdere malen geroemd bij de extra opmerkingen. Over de ruimte waarin de bezoekers worden ontvangen heeft men nog wel enkele opmerkingen; zo zou men beter licht op prijs stellen, net als een stilteruimte en betere wegwijzing.
We willen iedereen bedanken voor het invullen van de vragenlijst en voor zowel de complimenten als nuttige feedback die we uit de resultaten hebben gehaald. We nemen alle opmerkingen mee in de verdere ontwikkeling van de website. Dit jaar gaat er al heel veel aangepakt worden, dus dan hopen we een aantal opmerkingen bij de volgende kwaliteitsmonitor niet meer tegen te komen.
Maar uiteraard hoeft u niet tot de volgende Kwaliteitsmonitor te wachten met opmerkingen. Via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. kunt u altijd een berichtje sturen.